onsdag 5. desember 2007

Vel hjemme.

Det var en kjempefin tur vi hadde til Tallin! Den bestod for det meste av shopping, god mat og vin og mye latter og moro. Herlig oppladning til julestria!


Det var middelalderstemning som preget gatene - ikke julestemning som jeg hadde venta... Slike vogner stod rundt og spredte god lukt og solgte mandler og varm vin.


Måtte ta bilde av vasken på toalettet på en restaurant vi var på. Ingen nymotens saker her, nei! Det var innredet som en gammel middelalderborg. De serverte tidsriktig mat, spillte slagere fra den tiden (på lutt og fløyte...) og lokalet var opplyst av stearinlys. Sjarmerende.

Kjøpte lange fyrstikker fordi eska så gammel ut...

Mange timer i døgnet gikk altså med til shopping. Det var en grei by å handle i. Prisene så ved første øyekast norske ut, men pga. valutakursen skulle de deles på 2. Hele byen var liksom til halv pris. Slikt kan en like...
Jeg handla mange julegaver som ikke bør legges ut på nett. Men jeg kan jo si at det stod Zara på posene... Krystall var himla billig i Tallin. Kjøpte meg bl.a en karaffel til likøren. Den er koselig å ha stående fremme og fint å servere fra. Det blir også harde pakker til noen venner i år...


På juletur må en handle julekuler. Kjøpte fin juletrepynt av prismer, men likte nok beste disse antikke kulene. Jeg synes det er veldig stas med det gamle... Treboksen er også fra Tallin.

En stor, flott linduk fikk jeg også med hjem. Jeg skulle handla så mye mer, men da kofferten viste 23,5 kg måtte jeg stoppe...

Og det var jeg glad for da jeg så det gamle, baltiske propellflyet vi skulle gå ombord i! Tror ikke vi burde utsette det for mer tyngde enn nødvendig... Vi kom gående på rullebanen i snøfokk. Kapteinen så på oss gjennom et åpent vindu i cocpiten! Jeg lo nervøst og hadde lyst å ta bilde av dette sprø synet. Men jeg klappa fort igjen og la kamera i veska da jeg så den grove, morske flyvertinna vår. Slikt spøker man ikke med...

Istedet sang jeg "Rumba med Gunn" inni meg mens dette bilde brant seg fast i minnet mitt...

Etter 4 dager på reisefot var det deilig og komme hjem til mann og barn. De hadde stellt huset fint i stand. Og med røder roser ble mamma varm om hjertet og kom i julestemning STRAKS...

Takk for mange koselige kommentarer som lå og ventet på meg da jeg kom hjem!



18 kommentarer:

Lene sa...

Herlig innlegg, og flotte saker du hadde fått med deg hjem. Julekulen med klokke var topp :)

Og kapteinen fikk rulla igjen kokpittgluggen før takeoff, vil jeg tro ;) Hehe.

Ha en fin adventsdag :)

Lene

Lene sa...

Ps. Glemte å få med kommentar på headingen din. For en kreativitet. Virkelig morsom :)

Laila sa...

Så fin blogg du har. Første gangen jeg er her, men det blir ikke den siste. Så mye fint du lager.
Takk for fin kommentar på bloggen min, forresten.

Lene sa...

Headingen din ser kjempefin ut :) Stort, klart bilde :)
Du, det var nesten så jeg løp for å tømme innholdet i et av norgesglassene på hylla for å kopiere arrangementet - men du vet Gunda.... Ville bare blitt rabalder ;)

Klarafina sa...

Så mye fint du har handlet. Skjønner at turen var vellykket.

elin1976 sa...

Hei snuppa. Nå er endelig arbeidsdagen ferdig og jeg kan se frem til mange timer her hjemme med rydding, syin og dill. he he

I morra skal jeg bare jobbe 5 timer så er det fri. Da blir det Vigrestad på fredag da....skal bli spennende. Har sittet å skrevet ønskeliste i da på jobben og det er jammen ikke mye denne dama ønsker seg til denne jule. Rart egentlig for jeg prleier alltid å ønske meg noe. Jeg tenkte stoffer men det er for sært....he he
Jeg ønsker meg et bok skap /vitrineskap og disse stolene fra Ikea. Så får håpe mannen og lille prinsessa tar turen innom dit når det nærmer seg julaften. I kveld skal det gå i blogging, sying av julegaver og tv. Skal nyte livet og slappe av. Ha en fin kveld- Knib:O)

Emmeline sa...

Så gøy det ser ut å reise på tur til en billig verden der lekre og delikate ting står i kø for å bli kjøpt. Veldig kjekt å se:)
Fin fyrstikkeske skjønner godt at du måtte spandere denne på deg selv:) Julekulene var også koselige og orginale --kunne godt ha hatt noen sånne! Den flyturen derimot er jeg glad jeg ikke trengte å være med på, hjelpe og trøste for en historie. Bra du kom deg helskinnet hjem!!!!

Anita sa...

Talinn frister virkelig! Har sett flere bloggere som har vært der og kjøpt så mye fint! Du får ta bilder av alt du har kjøpt og legge ut i romjula!! Vil jo gjerne se!! KArafelen var kjempfin!!

Klem ANita

Helene sa...

Ser at du har kommet deg helskinnet hjem på tross av et noe vel antikvarisk fly. Tror jeg måtte ha hatt et par valium på lomma (just in case...)dersom jeg skulle jeg ha gått opp i det der flyet :-o
Shoppet har du også og det var noen aldeles nydelige julekuler. Trekassen var jo slik at den så ut til å væregammel og god, for ikke å snakke om den flotte karaffelen. Du har kjøpt ting som bare var så flotte. Helt etter min smak he,he
Godt å ha deg hjemme igjen på trygg grunn.
Ser du skal på mer shopping med Elin.Det blir sikkert en flott jentedag med flotte "fangster" å ta med hjem fra Krims & Krams.
Gleder meg til å høre om hva dere fikk ut av dagen :0)

elin1976 sa...

Når passer det at vi drar i morgen.....ringer du meg slik vi får avtale dette, snuppa. Klem:O)

[morgrethe] sa...

Åååå... så koselig å se bilder fra Tallinn igjen. Jeg var også i Tallinn i høst, og likte byen kjempegodt. En nydelig Hansaby. Ha en fin dag.

My little footprints sa...

Hei!
Å så deilig med en ferietur nå før jul da? Og særlig fordi man kan benytte turen til å handle julegaver og flotte ting til seg selv! Det så jo skikkelig koselig ut med middelalder-stemning, der kunne nok jeg likt meg veldig godt! Elsker hvordan de lager til markeder i andre land! Jeg var en gang i Tyskland, helga før julaften, og det var virkelig noe for seg selv. Jeg var i en liten by hvor de virkelig kunne dette med å skape julestemning! Det var oppsatser over alt, boder, marked, en liten utstilling av en by i tre med tredukker som gjorde mye koselige ting, lagde grøt, baket, det var så koselig! Tror vi kan ha litt å lære! Ikke minst var alle menneskene positive og blide og spanderte gjerne en gløgg om man slo av en prat. Ja, jeg må si det er virkelig hyggelig og dra til utlandet og se hvordan man steller i stand til jul der!
Jeg måtte le litt når du fortalte om flyturen, jeg kunne liksom se deg for meg. Selv hadde jeg vel holdt pusten hele veien hjem.. hehe..
Ønsker deg en god førjulstid!
Klem fra Beth

elin1976 sa...

Bloggen din ser helt fin ut....det er ikke du som er veldig trett slik at det bare blir sånne små gliper? Ta deg en lur og se om det hjelper. Veslehuset har jeg ikke vært inne på enda. Skal sjekke. Klem:O)

Hulda sa...

Jeg vet dessverre ikke hva som er problemet siden du ikke kan se headeren. Jeg kan se bildet helt tydelig.

Likte julepynten du hadde kjøpt. :)

Verkstedet sa...

hei.
vi har visst vært utenlands for stemning begge to;) så deilig ut hos deg også.
kos deg videre i denen søte førjulstid.)
hilsen Karoline

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Så mye flott du hadde handlet i Tallin.Fine julekluler,
likte den med klokke ..
Ha en fin advent og kos deg.

Berit T sa...

Så koselig det var her, stemning til tusen.
Helt sikkert kjekt å reise på julemarked, det kan jeg også tenke meg en gang...
Og så fantastisk å bli møtt med blomster når du kommer hjem da, da har du vært savnet!
Ha en fin dag

Linda sa...

Flotte bilder fra turen.Så mange mane fine ting.God helg.Linda :)