fredag 28. desember 2007

Takk for i år alle sammen!

Det kjekkeste med å holde selskap er å dekke bordet, synes jeg...
Julebordet gikk i hvitt, kongler og krystall. Skikkelig vinter!
Bordkortet er en kongle med ståltråd som holder selve navnekortet. (Klikk på bildet for å se det tydligere.)
Maten bestod av pinnekjøtt med poteter og kålrabistappe. Deilig!

Vi hadde besøk av en skjønn, liten nisse som bare var 140 cm høy... Men når jeg tenker meg om så er det vel normal størrelse på en nisse. 99 % av norske hjem får vel besøk av en UNORMALT HØY nisse... Ja, ja, nok om det...

Etter tips fra ei venninne, la jeg inn mobilnummeret mitt på hustelefonen, med teksten Julenissen. Jeg satte meg fnisende på vaskerommet noen dager før jul, og ringte hjemmenummeret vårt. Minstejenta sprang til telefonen og leste da på displayet: Julenissen!

"Julenissen ringer!!!" Brølte ho ut i stua. Mens da ho tok av røret sa ho forsiktig: ...Hallo...???

Med dyp røst og ubestemmelig dialekt spurte jeg henne om hun kunne dele ut gavene i år? Nissen hadde tidsproblemer. Ho svarte at ho var veldig sterk og hadde nisseklær på kottet, så det skulle gå helt fint... Og stolt utførte ho oppgaven!

Etter mange runder rundt juletreet var det tid for å åpne gavene. Det var et fjell av pakker! Senere var det gløgg, kaffi, likør, kaker og frukt. Jeg liker å sette alt på øya. Da får vi litt tiltrengt mosjon.
Dette bildet forteller mer enn tusen ord.

Noen av ordene er: Peiskos, varme, avslapping, lese blader, svibellukt, hjemmehygge og fri. Og med dette bildet pakker jeg sekken og drar til hytta! Vi kommer hjem på mandag. Da bytter jeg ut lusekofta med nyttårskjolen. For da skal vi på fest hos naboen!

Takker alle som jeg har blitt kjent med her i Bloglandia!

Takker for idèer og inspirasjon.

Og jeg ønsker dere alt godt i det nye året som kommer!

Stor klem fra Marit


16 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

Hei hei.
Så nydeleg bord du hadde dekka til julafta:o)
Det er rart med desse små som ein fortsatt kan lure pittelitt når det gjeld julenissen, koseleg historie, og for ein søt nisse:)
Ha ei fin helg på hytta, og kos deg masse.
Bloggast på nyåret:o)

Emmeline sa...

For et VAKKERT bord. Jeg har jo hatt pause i romjulen så jeg tok ikke engang bilde av bordet på julaften, hehehe! Men nå er jeg igang igjen så nå er det knipsing igjen.
Nydelige bilder fra julehuset ditt Marit:) Veldig kjekt å se din søte lille julenisse, så god plan julenissen hadde fra vaskerommet. Må bare le av den!!! De raggsokkene med mønster var nydelig og det er riktig som du sier et bilde sier mer enn tusen ord; Julen i en nøtteskall!
Håper du koser deg masse i romjulen. Jeg er tilbake på bloggen etter et passelig lite spark i baken fra deg i går--hehe! Takk for knallkoselig kommentar som varmet; Fortsatt god jul og snart godt nyttår!!!!

chevostar sa...

koselige jule bilder du viser , og en skjønn historie om nissenes gode hjelper.. .hi hi :)
Ha en koselig helg på hytta! Og en flott nyttårsfeiring!
Vi blogges på nyåret!

Linda sa...

Hei Marit!Håper du får fine dager på hytta.Nydelig festbord,deilig meny.Hilsen Linda :))

Lena sa...

Herlig historie om nissen! Den var ikke dum..må si du har det koselig hos deg, nydelig bord hos deg! Nissen var kjempesøt:) Ha et riktig godt nyttår!!

Anita sa...

Såå fint julebord! Og så lurt det der med telefon fra nissen! Den tror jeg vi må kopiere et år!
God hyttehelg!
Og Riktig Godt nytt år!!!
Klem Anita

Zizzi Molde sa...

Så flott du har det,Marit. Selv har jeg ikke dendtore julestemingen i år,men jeg nærmest kjente ribbelukta når jeg satt her og este. Håper dere koser dere masse sammen nå disse dagene, det gjør iallefall vi :)

Klem fra meg

mimmi sa...

Hei hei og fortsatt god romjul.
Plutselig var juleferien her for min del og vi måtte pakke bilden og kjøre i 10 timer til fjellet og Hafjell. Moro er det nå og komme tilbake og se alle nye innlegg på bloggene.
Den nissetelefonen var supersmart, og den skal jeg skrive ned og spare til den julen Mimmi vil få bruk for det samme :).
Trappen din er helt nydelig pyntet, for noen fine skøyter du har fått tak i.

Ha en kjempe fin nyttårsfeiring!

elin1976 sa...

Hallo vennen. Bordet er 100 ganger finere enn det du fortalte. Nå vet jeg hvem som skal få lov å dekke bord når vi skal feire bursdager og diverse andre anledninger som det må dekkes litt eksttra til. DEG!!!
Vi kommer nok ned en tur på hytta deres i dag. Vi trenger å skifte stue litt. he he.
Jeg skal bare gjøre rent her nede i første etasjse å så kommer vi:O)

Solstad sa...

Ååå for et nydelig og delikat pådekket bord !! Du er flink altså :) Nydelige bilder du viser og flott skrevet !
Ha ein fin nyttårsfeiring !! klem

Lille Trille sa...

Heisann :-)
Det var da en usedvanlig søt liten nisse som var hos dere da...den vi hadde her var faktisk på samme størrelse hmm, kanskje en ny trend??? hi,hi.
Ønsker deg og dine et riktig godt nyttår.
Klem Lille Trille

Merete sa...

hi,hi knallgod ide å legge nummeret ditt inn som julenissen sitt... eit år la vi eit brev oppi nissesekken som var ifrå nissen og så ringte pappen på døra og smatt inn igjen før Maren oppdaga det..det var stor stas når sekken stod på trappa og oppi sekken var det brev frå nissen som spurde om ho kunne dele ut pakkane for han hadde det så travelt..gjekk rett i boks den! Flott bord du dekka til julafta :o) enkel, men stilfull pynt!
Ønsker deg eit godt og kreativt nytt år, Marit!

christiane sa...

til deg og:) bore dit va kjempe flått. synd at jeg ikke har plass til å ha eit spise bord som jeg kan dekke, men det kåmmer:) må kosa deg masse me god mad å dine så snakkes vi:). godt nyttår til deg å dine.
masse klemmer fra christiane

Anne-Berit sa...

Hei,er bare innom som snarest for å ønske deg og din et riktig Godt Nyttår:o)

Metteflette sa...

For en herlig historie!!! Et tips å ta med seg på neste julaften! Godt nytt år til deg og dine! Klem fra Mette

Berit T sa...

Koselig, flott, nydelig, stilig....
Det var bare helt topp.
Artig med den historien om nissen, kanskje den kan prøves en gang med mine barnebarn, skal iallefall noteres ned.
Vil ønske deg en fin nyttårshelg, kos deg på festen i kveld!
Klem.