fredag 26. september 2008

Epler

Jeg satt på syrommet og var klar for maratonsying igår. Da kom minstetippa smilende inn: -Nå fikk jeg himla lyst til å sy litt!
Det passet jo ikke inn i mitt program, men etter å ha gravd frem mye tålmodighet klarte jeg å få ut -Å, så koselig...
Ho sydde et hjerte til ranselen. Det fyllte ho med vatt og mye lavendel! Mønsteret ho brukte var et symetrisk hjerte, men symetrien forsvant jo fortere ho trødde på pedalen...
Da ho endelig var ferdig og kunne beundre resultatet hørte jeg: -Jeg ser jo at det er litt skeivt, men håndlaget er håndlaget. Dette har rett og slett sjel!
Hm... Det lille eplet mitt fallt ikke langt fra stammen!

Det har vært noen tunge dager. Jeg har påtatt meg altfor mye jobb. Midt oppi dette er husbonden 3 dager på tur i heia...! Brenner bål, sover i telt, leser bok og driver dank... - eller Heimevernet som de kaller det.

Her hjemme skal ungene skal øve til prøver, skrive stil, kjøres til aktiviteter. Mat skal handles og lages, klær skal vaskes og henges til tørk. I tillegg har jeg hardt fysisk arbeid med restaureringen. Innimellom syr jeg varer. Om natta jobber hodet for fullt med planlegging.

Dette er ikke gryta til ho mor, men mormor si! Den er nå full av epler som koker.

Jeg fikk nemlig en diger kasse epler av en snill nabo. Inni mellom all annen jobb, driver jeg altså stoltstillt produksjon av eplekaker og gelè...

Jeg hadde jo absolutt ikke tid til dette nå. Men en må jo Gripe dagen! Det er eplene er modne. Og mynten i hagen begynner så smått å visne. Jeg måtte bare komme igang!

Jeg koker ei stor komlegryte med epler. De siles så i klede til neste dag. Det blir ikke mye gelè av ei gryte, så det er bare å sette ei ny gryte på kok og vente en dag til - og en dag til...

Jeg har sylteproduksjon i genene. Mamma sylter all slags frukt og bær. Mormor gjorde det samme. Farmor har også alltid laget sylt. Og det var til henne jeg ringte da jeg fikk kassen med epler. Ho er glad vi fører tradisjonen videre.

Jeg tar vare på skummet fra gelèen. Jeg husker enda lykkefølelsen fra jeg var liten. Den gode lukta i farmors kjøkken. Og jeg fikk nybakt brød med skum på... Det vil jeg gi videre til mine små!
Ikveld er familien fulltallig igjen. Vi skal slappe av og kose oss. I morra bærer det avgårde til Skolehuset igjen.

Jeg har ikke kjøpt det! Jeg bare låner det mot at jeg pusser det opp. Jeg skal i første omgang bruke det til juleutstilling. Men eieren mente jeg burde fortsette å ha åpent etter jul også... Vi får se.
Dette ble et eple-innlegg. Til og med kjøkkenhåndkleet har epler på! Jeg broderte det for mange år siden.

Da gjenstår bare å ønske dere alle ei herlig helg!



16 kommentarer:

Lena sa...

Oi, det er mye som skjer på en gang! He en fortreffelig eplehelg;)

Kaffekos sa...

Ikke tull en gang at du har mye på gang, men bare vent når det verste sjøslaget er over, da kan du "nyte" dagen;). En `orntlig koselig hjerte datteren din har laget.
Hmm, kanskje jeg også skulle laget noe at de to kassene med epler jeg har stående.
Vel uansett ha en fortreffelig helg, og kos deg i skolehuset og med all syingen.

Lena sa...

Jeg bøyer meg i støvet for deg!
Alt det du klarer å få gjort:)
Effektiv dame du!
Håper du får en fin helg!!

Som mine dager er sa...

Ja, du har det så absolutt i fingrene. Du er så flink, med alt mulig du. Bildene er så vakre også. Marit, det er så hyggelig her inne!

Klem fra meg.

Jorunn sa...

Puh, jeg blir helt sliten bare av å lese om alt det du skal gjøre jeg altså! For en energi du har! Får håpe det blir litt roligere tider snart da :0) Blir moro å se mer av sy-virksomheten :0) Ha en fin helg!!

Hulda sa...

Du er aktiv og flink, altså! Herlige epler, så godt det må smake. :) Sjarmerende hjerte datteren har laget. :) I fine farger.

Merete sa...

Sååååå søtt hjerte!! det er jo det som er heile sjarmen med det ungane lagar sjølv...litt skeivt og skakt, men likevel heilt perfekt :o)
mm, heimesylta smakar alltid best og du er heldig som har fått så mange saftige epler å kose deg med!
Ønsker deg og dine ei koseleg hausthelg med ikkje altfor mykje stress..

Anita sa...

Nå må du ta vare på deg selv litt oppi alt dette her også da! Blir vel sliten du også!! Kos deg med dine og god helg!

by Siv sa...

Så utrolig flink du har vært :)
Skikkelig effektiv...
Ikke lett innimellom å leite etter tålmodigheten når det passer som minst. Men men man må jo!
Ha en super helg, fulltallig
*Siv*

Helene sa...

Så driftig du er Marit. Du gjør liksom alle de tingene de fleste ikke rekker å gjøre lenger, men som mange har en drøm om å gjøre. Heldige barn som har en mamma som tar vare på tradisjoner og har tid til dem i en ellers så hektisk hverdag.
Må si meg ening med datteren din; hjertet hennes har sjel, så får det heller være litt usymetrisk;o)

God helg til deg og dine!!

Synnøve. sa...

Kan kjenne duften fra eplegryta.
Her henger det noen igjen på treet utanfor verandan. Ska lage en eplekake i morgon tenkte eg.
Skjönner eiern til skolehuset. Du burde ha åpent etter jul og.
Veit du at eg synst at det hjertet til dotra blev knallfint eg.
Det er ju ikke nödvendi at det er jamt og fint. Dette likte eg virkelig.
Ha nå en fin lördag.
Klems Synne.

ENGEL sa...

så kos.ha ei herlig eplehelg;)

Min Verden sa...

Blir spennende med det huset. Jeg gleder meg til å se det! Jeg så til min forskrekkelse at du ikke lå på blogglisten min, men det er kun kort tid igjen til du er der :) Gratulerer med vel gjennomført eplemanøver. Det er litt jobb, men det er litt koselig også. God søndag. Hanne

Villblomsten sa...

Ååå.. for ett søt hjerte
og hærlig komentar :-)

flott blogg :-)

vet hvordan det er å ha for mye å gjøre :-)

lykke til med åpningen :-)

☆Therese sa...

Oi oi, så effektiv du er da!!
Håper har fått slappet litt av i helga, ha en fin kveld.

Viola sa...

HÄR VAR DET MYCKET SOM ÄR PÅ GÅNG, ÄPPLEN PÅ MÅNGA ALLA MÖJLIGA SÄTT, DU HAR VERKLIGEN GRIPIT DAGEN! HA DET SÅ BRA I VECKAN SOM KOMMER, KLEM VIOLA