søndag 1. juli 2012

Landlig hytteliv

 Gleden er stor. Nå har jeg endelig fått meg grind!
Jeg kan ikke tenke noe mer landlig og koselig enn en slik inngang. Og så lett å lage!

 Litt ekstrautstyr må man ha. På den ene stolpen har jeg montert en ringeklokke. Rogna henger fint over grinda, som en portal.

 En bjørkestamme er slått ned i bakken, og  låsemekanismen består av en krans av bjørkeris. Ikke innbruddsikker, men dog.
Mannen på byggshoppen hadde mange spørsmål til mitt prosjekt. Det er visst ikke vanlig å snekre grind sånn uten videre. Han hadde spørsmål om jeg skulle stenge ute dyr. -Nei, vi har katt og kanin, de går lett UNDER grinden. Og nei, den trenger IKKE være bred nok for traktor.

 Nå er jobben gjort. Og jeg er kjempefornøyd, selv om jeg hverken har ku eller traktor. Nå må vær og vind farge grinda  fin og grå.  Senere blir det nok også malt litt tekst på en av fjølene.

 Før jeg gikk fra byggshoppen, kjøpte jeg med noen ekstra fjøler. Jeg kunne ikke la være å slenge en kommentar til den allerede måpende ekspeditøren. -De er til melkerampen jeg skal bygge....

Melkerampen fikk jeg også bygget igår. Men jeg har ikke tatt bilder, da melkespannet stod igjen hjemme. Fikk nemlig kjøpte en trekasse full av godbiter på auksjonen. Dette var verd en hundrings, synes du ikke?

Nå skal snekkerbelte byttes ut med forkle. Ikveld er det duket for ekstraordinær strikkekveld. Har et nytt mønster å dele med noen venninner.  Så nå får jeg gå og bake noe godt til dem!
Ha det fin, så lenge!

7 kommentarer:

Fjordheim sa...

Du, den auksjonen skulle jeg gjerne ha vært på. Da hadde du fått konkurranse på budene dine. hehe. Godt for deg at jeg ikke var der.
Ei kjempeflott grind du har laget deg. Det er nok ikke alle som forstår alt vi driver med, godt at vi ikke bryr oss om det. Kan tenke med den melkerampen blir flott med melkespann og litt annet på
Kos deg med strikkekveld og ha ei herlig uke :)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Jammen er du driftig!! Tror du ikke at du fikk laget/snekret både melkerampe og koselig grind - alt etter planen!! Må flire når jeg tenker på den måpende ekspeditøren. Kanskje han lurte på hvordan den store melkebilen skulle kommen gjennom grinden. Han spurte jo bare om en traktor skulle kunne kjøre gjennom. Noe du avkreftet. Ho - ho - nå kom jeg skikkelig på låtten.
Gleder meg til å se melkerampen. Den kan jeg tenke meg blir koselig etter at du har stylet.

Og nå skal du bake. Du blir visst aldri trett.

Ha en kjekk strikkekveld! Du høres festlig ut:-)

Klem fra Hjørdis

Tone sa...

Så flott grind du har laget deg, akkurat slik jeg husker, når jeg gikk på fisketur når jeg var liten:)
Kan tenke meg de hadde noe å snakke om rundt lunchbordet etter du hadde vært på handel:)) "smiler"
Ønsker deg gode jobbedager, og nyt solen når du kan!
Sommerklem
Tone

Bestefars Verksted. sa...

Hei vennen !!! Skal si du slår deg løs,med hammer og sag,og jammen blir resultatet BRA !!! Du er så flink !! Er glad i sånne,jeg også,men har ingen steder jeg kan sette opp en.....hmmm,forresten,kansje jeg har det......onkel har nemlig en veldig sliten en,som har fungert helt siden jeg har lita. Den trenger å skiftes ut.....men jeg risikerer selvsagt at han går i sjokk,om jeg stiller med hjemmesnekret grind.....!!! Jaja,jeg har holdt på og gi han sjokk mange ganger før,og det har jo gått bra hittil......hihiiii ;) Så utrolig heldig du var med skattene du fant......kjenner meg godt igjen,ang.samlemanien......kjøkken og fjøs-ting er høyt på lista :) Og melkerampe du......det har onkel,vettu......han samler vel like mye som jeg.....den står riktignok ved fjøset nå,og ikke ved veien,som før,men den lever.....jeg har så lyst å sette den i et miljø,og pynte med gamle melkespann,og noen planter,men det spørs om han takler allt dette,på en og samme gang......hihiii :) Jeg pleide og sitte i den,da jeg var lita,sammen med nabojenta,og skrive bilnummer......merkelige hobbyer man hadde !! Gleder meg til å se mer,jeg.......og ta gjerne bilde av mannen i byggevarehandelen,neste gang du sjokkerer........jeg har mange slike blikk,friskt i minne... :) Og de egner seg veldig godt på trykk,tror jeg..... Og til slutt...den genseren du har strikket...jeg er målløs,fordi jeg har lett etter mønster på en slik,men alle er jo så korte,og ikke innsvinget som din !! Du er altså helt utrolig.......jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så det bildet !!! FØRR EI DAME,som Halvdan Sivertsen ville sagt.....Du får det til å høres ut som du bare strikker i blinde,omtrent.......og du vet jo hvor jeg sto i køen,da strikkeferdighetene ble utdelt......I FEIL KØ,mest sannsynlig !!! Klemmer fra meg til deg !!!

Sandoren og Blåsten sa...

Å så koselig med grind på hytta!Du er nevenyttig og flink, aldri lang vei fra ide til resultat hos deg!

Blir jo nesten frista til å lage grind selv om jeg ikke har gjerde...

Drømmer om skigard med grind på hytta for å slippe sauene helt innpå.

Gleder meg til å se melkerampa di også!

Hilsen Gry K

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Å så koselig :) Jammen er du flink :) dette likte jeg svært godt! Ha en fin helg :) klemmer

Turid sa...

For et herlig innlegg - du gav mæ masse inspirasjon , æ likte alt best.!!Her skal det bygges melkerampe å det e`i en fei!!