torsdag 3. september 2009

Skaperglede

Jeg gleder meg til å lage Jul i Skulehuset igjen. Jeg gleder meg til kjenne roen i det gamle huset. Jeg gleder meg til å sitte ved tavla og skue ut over vannet. Og jeg gleder meg til å ta imot utstillere og kunder. Det er givende og gøy!
Alt dette gjør at skapergleden bobler i meg.

Jeg liker best når jeg kan jobbe kreativt. Legge frem mange materialer som jeg liker og bare se hva det blir til. Jeg må jo komme opp med noen nyheter når det er ny messe. Men samtidig holder jeg fast på at alle varer skal være i gammeldags, nostalgisk stil. Det passer aller best i Skulehuset.

Når du omgir deg med vakre ting får du engergi.
Dette gjelder alt i våre liv, blomster, møbler, blonder eller en vakker stemning. Se det vakre i alt omkring deg - kjenn hva det gjør!
Det er så mye krefter å hente på denne måten! Det er tull å ikke bruke det.

Det er faktisk litt tungt å være i det kreative hjørnet lenge av gangen. Hodet surrer og går selv om natta. Jeg klarer ikke å bremse. Da kan det være godt å roe seg ned og lage noe kjent.
Noen kaller meg Tilda-mor i bygda. Jeg må jo leve opp til navnet og lager mange nye Tilda til Skulehuset.

Når jeg setter på diverse detaljer får hver Tilda sin egen personlighet. Ingen skal være like. Disse dagene har jeg laget 6 ulike dukker - king size!
-Det begynner å bli folksomt på syrommet!

Det er artig å finne på ulike klesplagg. Jeg liker veldig godt lag på lag med tynne stoff.

Slike små roser syr jeg på mye av det jeg lager. Det er en liten hilsen fra meg... Synes det blir en fin, liten detalj.
Til helga gleder jeg meg til kreativ hyttetur. Oppi sekken ligger fjøler, maling og pensler. Det skal bli mange ulike skilt!

Ha ei flott helg!

25 kommentarer:

LIVS LYST sa...

Det er såå sant. Det er herlig å kunne få jobbe kreativt!! Skulle ønske jeg kunne gjøre det mye mer...

Høres så spennende og gøy ut å jobbe i dette skolehuset du skriver om!

Lykke til med alle forberedelsene.

Hilsen Liv

Fjordheim sa...

Tviler ikke på at det blir mye fint å få kjøpt på Skulehuset før jul. Lykke til
Flott engel. Har tatt på meg å sy en engel for ei. Det blir min første. Kanskje jeg blir hektet på det jeg også. hehe
HA en god dag :)

Tino sa...

Så enig, det gir energi og glede å få lov til å skape noe også. Og det må jo gi ekstra inspirasjon å kunne arbeide i skolehuset.
Nydelig Tilda du har laget!
Ang ritene, så ligger det en link på den siden et sted til en reportasje på God morgen Norge hvor han viser alle øvelsene.
Ha en fin dag videre :)

Hulda sa...

Flott Tilda! Og herlig bilde med den lille rosa på. Det er herlig å kunne jobbe kreativt! Bare synd man må ha jobb i tillegg. ;-( driver å gjør ferdig bestillinger som kom inn i sommer. Det må gjøres før jeg kan gå i gang m noe nytt.

Anne sa...

Så flink du er! Har så lyst tl å lage Tilda-figurar, men eg kan verkeleg ikkje sy;) De må bruke kreativiteten dykkar, de fingernemme:)
Gler meg forresten til jul eg og!
Anne:)

Monicas sa...

så koselig...jeg skulle så gjerne vært nærme skolhuset ditt....tildaene var flotte...

Jorunn sa...

Så mye fint du har laget! Bildene var helt skjønne, og den hvite Tildaen kunne jeg fint funnet en plass til her hos meg ;) Jeg skulle så gjerne vært på skulehuset og handlet, men det er dessverre for langt å reise!
Ha en fin kreativ helg på hytta!!

-Kamilla- sa...

Så kreativ du er og så flott som det blir. Tilda dukken på bildet var helt nydelig :-)

*Høstklem*
-Kamilla-

Christine Louise sa...

Ååå så flink du er :) Du må legge Tilda ut i nettbutikken også :)

Klem fra meg..

tania sa...

beautiful!!
mary

Spunk og boblemukk sa...

Kjenner meg veldig igjen i det at man ikke klarer å bremse, og ikke kobler av om natta en gang. Man blir litt manisk ;)

Min stil sa...

Hei. Så masse fint du lager, og hvilken hærlig blogg. Jeg legger deg inn under mine favoritter, for dette vil jeg absolutt se mer av.
Klæm Susanne

My home is my Castle sa...

Åhh for en nydelig Tilda :)))
Skulle ønske jeg kunne sy, men det kan jeg altså ikke ;)
Det bildet var og helt nydelig..
Så flink du er !!!

Klem,Kari

Anonym sa...

Så fine ting du lager og bloggen din er bare nuuudelig:-)
Så heldig du er som får tatt det kreative " helt ut"..!
Jeg har det som deg - hodet surrer og går dag , men mest på natta når det liksom skal hviles...
Ha en trivelig helg, klem Hege.

Prinsesse Elin sa...

Hei Mor Tilda!
Ja jeg har funnet nissen og elgen å det ligger klart til å bli fraktet opp på fjellet.
Mor Tilda... måtte le når jeg leste det.
Alf har snekra å saget masse for hyller er bare bittelitt av ting som jeg har kommet på kan passe å lage.
Å det er kjekt når man får tingene slik som man ønsker.
Jeg skal sette meg oppe på rommet mitt å jobbe litt å så skal jeg titte etter deg når du står der oppe å trener.
Kan bli underholdende det, å ikke minst lærerikt å se hvordan det skal gjøres.
Klem fra Elin:)

HildeS/Frøken Fryd sa...

Så sant som det er sagt.
Det er godt å kunne bruke dei kreative kreftene me har, men som du seier, avogtil så kan det gå utover nattesøvnen:)
Eg vert rastlaus om eg ikkje kan halde på med noko, anten det er maling, sying eller anna pyssel.
Eg føler meg priviligert som kan få halde på med slikt:)
Flotte Tildadukker du har sydd.
Håpar eg kan klare å få tatt turen ned til skulehuset i år, det hade vore koseleg.
Lukke til med videre kreativt arbeid Marit:)

liven sa...

Flotte saker du lager!!
Så fint med ditt lille varemerke på:o)

Ønsker deg en fin og kreativ helg:o)

Mitt hvite hus sa...

Er så enig med deg...godt å være kreativ...og få lage noe... Og du er jo virkelig flink...flotte tildaer du lager...

Ønsker deg en fin helg,
klem Kerstin

Josefine sa...

Å for et herlig innlegg, kjenner det klør i både bein og armer etter å få kose seg med noe kreativt. Skal snart på syrommet og sy litt...jippi

Nydelig liten brudeTilda her da..

Stor helgeklem til deg fra meg

MODERN COUNTRY sa...

Åååå du har så rett Marit!!

Det kan være kjempetungt med alle tankene og kreativiteten! Hodet mitt surrer også videre på natta og de dagene jeg har flest nye ideer sover jeg mye dårligere. Som du nevnte her for litt siden har jeg også tatt i bruk en liten notisblogg ved siden av senga. Den er så grei og ha!! For det er jo typisk at du er trøtt og vil sove så popper den ene ideen opp etter den andre. Men det er moro og selvom jeg synes jeg sliter meg selv ut noe inn i hampen av og til :)

Ja det skal bli koselig og følge deg nå utover mot åpning av skulehuset igjen. Klart du gleder deg og bobler av tanken på kunder, hygge og salg. Gleder meg også! :)

Takk for alle gode råd du alltid gir meg!

Du hadde helt rett, den bagen var ikke så vanskelig å få til. Tanken var tyngre enn selve utførelsen. Men dette var aller første gangen, derfor var det en større utfordring. Men etter ett par går det unna. Men jeg skjønte ikke så mye om matematikken??? Jeg har ett mønster som ligner på et kors, så syr jeg bare sidene sammen og deretter lager jeg innsiden (foret) på samme måte. Så fester jeg de nå to baggene sammen, syr 3 sider og vrenger..Skjønner du? Men du gjør det kanskje på en annen måte? Du nevnte noe om å ha undersiden rød, vel hvis du har mange små kvadrater du må sette sammen skjønner jeg jo at du kan gjøre det sånn. Men jeg bruker en hel del jeg da. Mye enklere vil jeg tro??

Ha en riktig god helg vennen, jeg trives med samtalene våre :)

Klem Aina

MODERN COUNTRY sa...

Ps: Glemte jo helt å si hvor flott jeg synes Tildaen din er!! Så vakre detaljer og kjempeflott kjole. Ja de har alle egen personlighet, ikke en eneste en blir lik den andre. Gir du også dem eget navn?

Klem

Hjerterom sa...

Hei :)
Så kreativ og flink du er !!
Nydelig Tilda :)

Lykke til med skolehuset :)

God helg.

Klem Siw

h.espe sa...

Gjett om jeg gleder meg til å følge dere i Julehuset da!!! Har det friskt i minne fra i fjor. Sukk, den som hadde vært litt nærmere...

Ja, da er jeg tilbake etter to herlige uker på Samos. Har kosa meg glugg ihjel, og syntes ikke det var noen stas å komme hjem til regn og 12 grader....:-( Vel, om noen få dager, når alt er tilbake til normalen igjen, er nok dette livet helt ok også... ;o)

Ha en supergod helg!

Klem fra Hildegunn

h.espe sa...

Ja, jeg mente jo selvsagt Skulehuset, men det er jo et skikkelig JULEHUS, så det ble jo ikke helt feil da... ;o)

Kreoline sa...

Nydelig Marit, denne julen skal jeg definitivt komme, det er bestemt. Tenker du har kost deg på den koselige hytten din i helgen, tross været, i går var nå en skjønn dag da.Var på besøk i en kolonihage i går, det er så mye vakkert å se der, masse inspirasjon både med blomster og de små koselige hyttene. Mange som pynter så fint utenfor. Lykke til med syning og forberedelser, du har nå enda god tid. Kos deg i uken som kommer, klem fra Mona.