fredag 19. februar 2010

Porselen og pastell

Porselen fremstår som blank og glatt å ta på. Gammel lin er ru, luftig og lett. Skjønn kombinasjon. Jeg samler på gamle bakeboller, de fleste er merket Figgjo Flint. Når jeg kommer over gammel lin i bruktbutikker smiler jeg også bredt.

Det er ikke bare hvit porselen i skapet vårt. Denne grønnfargen er jeg også svak for. Også dette er fra Figgjo. Når helgefrokosten inntas er ofte dette serviset på bordet.

Termosen fikk jeg av farmor for mange år siden. Den er nostalgisk, skjønn - og lysegrønn.

Også pressglass samler jeg på. Noen av skålene skinner nesten i grønt.
Flere har spurt om hva slags servise og glass jeg dekket med på terrassen på forrige innlegg. Eh... Det meste var faktisk Ikea!

Denne hylla minner meg om sommer! Rosekopper, glasstallerker og hjemmesydde servietter. Når sola skinner rett inn i skapet blir stemningen fullkommen.

Brødformer synes jeg er fine å bruke til mange formål. Denne er ekstra gammel og har flott patina. Håper å få tak i noen flere slike for salg i Skulehuset.
Der vil nemlig GJENBRUK stå i fokus på kjøkkenet.
Jeg har en kasse hvor jeg samler saker og ting som skal flytte til hytta. Og etter å ha besøkt antikkmessa, mange bruktbutikker og Krims og Krans den siste tiden, skal jeg love at den kassen er tung. Det blir som julaften når jeg skal åpne den og finne plass til alt!

Jeg var ikke klar over det før jeg så dette bildet. Men nøstene jeg kjøpte igår er i nøyaktig samme farger som porselenet vi har hjemme og på hytta.
Snakk om liten fantasi når det gjelder fargebruk...
Ungene har diverse reiseplaner denne ferien. De har avtalt tur til venninner, besteforeldre og kusiner.
Jeg lengter villt etter hytta. Så husbonden og jeg får tilbringe så mye tid vi kan der.
Han pendler mellom hytte og jobb. Mens jeg fyrer i peisen og jobber mens jeg ER på hytta. Livet er ikke det verste man har, om litt er kaffi'n klar.

18 kommentarer:

Snuskebassa sa...

Hei Marit,
Det var mange flotte ting her!
Det slår meg at det må være svært få ting du IKKE samler på! :-)
Jeg elsker de gamle bakebollene. De er supre til alt. Ønsker deg en flott tur til hytta!
Klem fra Liv

Huset på toppen sa...

Høres ut som om du har en deilig helg foran deg... Kos deg!Nydelige farger i pastell både på service og garn,Marit!Det er så kjekt at pasteller in igjen... jeg blir så glad av rosa,lysegrønt og lyseblått blant det hvite jeg har:)
Klem Linda

Tino sa...

Her var det mange flotte innlegg siden sist jeg var innom. Koselige serviser du har. Kaffekoppen med rosemønster (nr 2 i hyllen) drar jeg kjensel på, min mormor hadde det serviset.
Herlige duse farger på garnet ditt, blir så glad av slike farger, minner om vår.
Apropo det, her har det snødd 15 cm til, ser ut som våren lar vente på seg en stund.

Ønsker deg en fin helg!
Klem T

Renate sa...

Her var det utrolig mye vakkert ,Herlige farger ,bare elsker den grønnfargen på serviset du hadde ,sart og nydelig .sukk. garnene dine skulle jeg også gjerne hatt ,hekkle ett nydelig teppe kanskje .
Takk for nydelig vårlig inspirasjon .
ha en strålende helg

Linda sa...

Hei Marit!så masse skjønne ting du har,herlig grønnfarge på serviset.
Nydelige gamle bakeboller.
Er stadig på jakt errer rosekopper men så langt så er det blitt,blåmønstret uten roser.
Høres herlig ut med noen dager på hytta.
Dere har fri en uke før oss,eller barna.Vi skal jobbe den uka ungene har fri,skal snart til Roma.:)
God helg!Klem Linda :))

ingun sa...

Hei
Koselig side du har. Må sjekke hver dag om det er noe nytt.
Klem fra Ingun

Anonym sa...

Atter en gang er innlegg å drømme seg bort i. Kos dere i vinterferien.Her i Maura er det minus 14 snø og vind...

anneskreative sa...

Det høres ut som om du har det helt ok,,,,,smiler.
Samler på hvitt Figgjo jeg også,,,,har det på hytta, og der er det så koselig med gammelt kjøkkenutstyr,,,,
Alle de garnnøstene i lekre, rolige farger kan bli mye fint....lykke til.
Ha en fin hytteuke,,,,
Anne

Love Peace Pionies sa...

så mye fint å se her inne!!
nydelig porselen. Jeg digger også den grønnfargen!!
ha en fin lørdag
klemmer

karinanna sa...

Så masse flott du samler på - er stadig innom bare for å titte. Ha en trivelig helg.

Mitt hvite hus sa...

ÅÅ for et vakkert service du har.. nydelig grønn farge.. har et fat i denne fargen og ønsker meg uten tvil mer... skjønn termos..

Herølige farger på garnet...

Klem Kerstin

Synnøve. sa...

Flotte farger på ditt porselen.
Det er vår i di fargene. Den kommer nok snart. Håper det slutter og snö og sola dukker opp igjen.
Klems Synnöve.

Anonym sa...

Hei sann:)

Så mye fint du viser. Gamle minner dukket opp da jeg så bildet av serviset med grønt på, mine besteforeldre hadde ett slikt servise:)
Nydelige farger på garn og serviser.

Det var kjempe koselig å titte innom hos deg igjen.
Ønsker deg fortsatt en god helg og kos deg masse på hytta:)

Klem Anita

Hjemmekjær sa...

Så mange skatter du har.... Kjempefine ting! Må være gøy å få tak i sånne ting på loppis....

Torilpia sa...

Så herlig .. å være på hytta og samtidig jobbe .. må være skjønt å ha mulighet til det.

Ha en flott vinterferie :o)

Masy sa...

Så mye fint det var her! Herlig stemning du skapte med bildene, nydelige farger.

Riktig god mandag!

Mvh

Minka sa...

Herlighet så flotte farger på servicet og garnet ditt...Og katten, hehe, den så svær ut...Så flott du hadde dekket på terrassen, tenker dere hadde det koselig. Imorgen ska vi og måke terrassen, ligger vel snart 2 meter der..Og de pulsvarmerene din vennine hadde laget, gjett om, de ligger ikke lenge. Håper de ikke er vekk før jeg kommer, har bestemt å reise opp første helgen dere åpner, og jeg er der når dere åpner dørene...Er ikke lenge til nå, jeg gleder meg som en unge på julaften, dere har så mye fint. Flinke damer er dere..Klems..

-Kamilla- sa...

Jeg er også veldig glad i pasteller, det går mest i lyst grønt og sart rosa. Ser du dekket på ute med samme serviset som jeg har, liker det så godt! Jeg har nå fått sydd litt, skal begynne på ermene :0) Kos deg på hytta og nyt late dager!! *Klem* -Kamilla-