onsdag 29. april 2009

Pur lykke

Lykken er å lage mat av det en plukker ute i naturen. Jeg føler meg rik når jeg går og plukker ingredienser til middagen - eller som her, til kveldskosen. Jeg tror det er derfor jorda er full av planter! De er ikke bare til pynt.
I Hønsegården har rabarbraen vokst seg svær! Mange barn satt lykkelige i hagen igår. De hadde selvplukket mat og ei skål sukker til å dyppe i. Jeg blir glad av å se dem slik.

Har du lyst på noe godt, kan du jo prøve denne:
Oppi paiforma har jeg 4 stilker skrellt og kuttet rabarbra. Strø over sukker og kanel.
Bre så over en pakke vaniljekrem.
Pailokket lages av:
100 gr kaldt smør
2 kp mel
1 kp sukker
1 ts bakepulver
1 egg

Jeg bruker kjøkkenmaskin til dette. La den jobbe smøret inn i melet tilsett så resten av ingr.Deigen blir smuldrete. Strø den bare over paien.
Stek 20 min ved 200 grader.

I love walking in the garden and pick plants for dinner or maby a cake. That is true happiness and I feel so lucky! I just made a lovely pai of rhubarb. I taste like summer!

Oppi koppen er det te laget av bjørkeblader (tørket ifjor) og en kvist nyutsprunget sitronmelisse. Hele gjengen liker denne teen.
Men igår derimot...
Vi spiste middag ute. Tenåringstippa mi synes det var praktisk å sitte så nær kaninhuset. -Åh? sa jeg... -Ja, for nå har du putta løvetann i maten igjen!!!
Ho mener det er kun for kaniner. Skal droppe ost på pizza'en neste gang, og si at det er kun for mus... He, he.
Det lille ekstra. Det er et must!

Lille tippa hadde et godt forslag. -Hva med å lage pai?! -Eh, det er jo det vi spiser... -Nei, dette er rabarbraapai! Kan vi ha bare pai? Ho liker best vanlijekremen og lokket...
Neste uke skal jeg på et 3 dagers kurs som heter Grønt er skjønt. Da blir det nok beiting på høyt nivå, skal du se! Vi skal lære å lage 15 retter av ugress!
-Har latt være å nevne det for tenåringen min... Vi spiser ofte ute, så ho og Trampe kommer vel til å dele på maten fremover...
Prøv paien med ulike ingredienser; blåbær, epler, bringebær... Mmmm...!
Så gjenstår bare å ønske deg en DEILIG DAG!

18 kommentarer:

Anita sa...

Åh! Den hørtes og så god ut!! Har ikke rabarbra jeg, men.... Veldig i kose modus om dagen å baker masse! Tror jeg må myse litt i frysen nå etter boller eller no;0) Sitter her i nyvasket hus, damen har vært her, sååå skjønt, skal øve litt på frihåndsquilting! Det kurset hørtes morsomt ut. Du får dele oppskrifter etterhvert. Kos deg! Klem!

Rekkehuset sa...

Mmmmm, takk for oppskrift! Jeg har ikke rabarbra i hagen, men jeg får ta meg en tur opp til mamma og knabbe litt der:-)
Ha det fint! klem fra Hanne.

Unknown sa...

det så jo bare så deilig ut.
flotte bilder du har tatt.
kanskje må jeg plante rabarbra i år.

Pauline sa...

Herlig herlig!
Rabarbrapai er jo såå godt!!
Du er et fantastisk oppkomme av energi og skaperglede, ja rett og slett et herlig menneske!!
En flott dag til deg også!

Fjordheim sa...

Ja får nok finne bringebærene som ligger i fryseren. Her er ikke rabarbraen kommet så langt enda.
Såg veldig godt ut med slik pai. Må prøve det en gang.
Det er jo flott med alt som finnes i naturen som en kan høst av. Er ikke så flink til å bruke løvetann og brennenesler, Men det er visst godt. Må kanskje prøve det en gang. Har ikke kaninlenger, så det spørs om det blir litt ekstra i komposten her.
Lykke til på kurs da. Håper vi får noen oppskrifter.
Ha en god dag :)

Anitas hus sa...

Åååå så godt dette hørtes ut. Jeg har ikke rabarbra selv, men det har mamma så da kan jeg plukke der.
Bildene dine var så sommerlig og flotte, det er en deilig tid vi har foran oss.

Skal jammen si du er driftig og får til det mest utrolig med bare en venstre arm. Jeg hadde vært helt handikappet uten min høyre arm tror jeg. Men det er utrolig hva man får til hvis man er sta nok;)

Skal nok prøve paien en dag, men foreløpig har vi huset fylt med kaker etter konfirmasjonen.

Ha en strålende dag Marit!
Klemmer fra Anita:O)

Jannicke sa...

Takk for oppskrift! Den så vidunderlig god ut ;o)
Ønsker deg en fin dag. J.

Merethe sa...

Denne paien hørtes så god ut.
Tror jeg må lage pai,når rabarbraen dukker opp. :) eller blåbærpai...det er også himmelsk godt. :) Denne skal prøves.

Sjarmerende GJENBRUK sa...

...du er flittig og dyktig må jeg si...Det var en deilig dose "vitamin" å titte på bloggen din. Rabarbra allerede? Så deilig. Her på østlandet ligger det fremdeles snø i skyggen og trærne er litt grønne...Ha en fin dag.
Klem

@__EY__ sa...

Hei, hei.

Mega flotte bilder.
Hønsegården : )
Jeg har en "byhage",
og sier gjerne nord,
sør, øst og vest i hagen.
Den høres mye større ut da : )

Ser vaffelkjeks oppskriften.
Tusen takk, og nå kjøper
jeg pai oppskriften også !

Takk, takk.

Ingunn sa...

Mmm. Nå ble jeg sulten her.

Koselig blogg du har.

Klem ingunn

Monica sa...

det kurset hørtes spennendes ut:) paien så kjempegod ut og jeg skal spare på oppskriften til en andledning:) Du minnet meg på at jeg ønsker meg rabarbra i hagen min:) Ønsker deg en nydelig onsdagskveld:)

Huset på toppen sa...

Nam,nam:) denne rabarbra paien så utrolig god ut, tusen takk for oppskriften:)
Ønsker deg en fin ukeslutt,tenk det er 1 mai på fredag, så herlig!!

I. sa...

I just found your blog! So lovely!
Have a nice day,
greetings from Belgium

Linda sa...

Hei Marit!Nydelig ser rabarbrapaien ut,ja nå har vi litt
rabarbra i hagen på jobb så rabarbra står på menyen snart.Vi har en liten jorbærabarbra.
Spennende kurs du skal på...
da blir det vel suppe på skvalderkål,nesle osv.Kos deg.
Nydelig skap du fikk i gave.Flott til syrommet.Quilteteppe det er spennende,det vil jeg prøve,kan anbefale Lises lappetepper flott bok.fine mønstre,du må bare bruke dine farger.Tepper kan quiltes å sys sammen i små deler,kjekt.
Flott pute,var super til løperen.
Ha en fin kveld!Linda :))

Synnøve. sa...

Hei.
Kanske skulle si god natt först.
Håper handen er bra nå.
Den paien ser god ut. Må pröven den trur eg.
Ha det gott min venn.
Klems Synne.

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Hi, hi,,,,Ja du har helt rett, alle "matfat" har fått nye funksjoner her i huset....jeg får heller ta en slurk vann av en blomstervase som ikke er i bruk lenger.
Ha en fin dag. Klem H

Richtsje sa...

Sounds delicious!! Last week I searched for a recipe with rubarb and could not find it, and here, you have it! Thanks =)

Klem fra Richtsje (Netherlands)