tirsdag 6. desember 2011

Varme masker

Dette er resultatet var pjone-kurset jeg var med på forrige uke. Pjoning er helt enkelt hekling av kjedemasker. Synes overflaten blir søt og fin med denne teknikken.
Vil du forsøke deg, så husk å hekle svært løst! Svært, svært løst!

Vi brukte 3 nøster alfa-garn.
Vrangbord: Legg opp svært løst 30 lm på nål 5. Hekle kjm kun i bakre ledd, rundt og rundt ca 10 omg.
Selve votten: Bytt til nål 6,5 og fortsett. Men nå hekler du kun i fremre ledd av maskene. Hekle opp til dit du ønsker tommel.
Felling for tommel: hekle 8 lm, hopp over 8 pjona masker og ta ned i den 9. masken. Pjon videre til du dekker lillefingen. Pjon 3 m, så 2 sammen. Fortsatt slik ut omg. 1 omg vanlig. Pjon 2 m, så 2 m sm ut omg. 1 omg vanlig. Pjon 2 m, så 2 sm til det er 4-5 m igjen. Dra tråden gjm m, og fest.
Tommel: Pjon de 8 m du har felt, og de 8 du har lagt opp, plukk opp 1 m i hver side (=18m). Fortsett til ønsket lengde, pjon så 2 og 2 m sm til du har 2-3 m igjen. Dra tråden gjm m og fest.

Jeg heklet for stramt og mine vrangborder ble stive som plastrør. Jeg måtte rekke opp 3 ganger og begynte så smått å skjære tenner og frese litt.
Andre kursdeltakere hadde nok ikke tro på at dette var noe for meg. Derfor lovet jeg å vise bilder OM jeg ble ferdig... Og her er de altså. Pyntet med heklede roser og blondekant. Hah!

Idag vil jeg trenge votter. Skal snart ut å kjøre, men må først grave ut bilen. Her er det snø så det rekker! Kofta er jeg også vill etter. For et deilig plagg! En venninne har strikket den. Og jeg har også blitt kjent med damen som har designet den!

Hun heter Gerd Auestad. Hennes design er å finne i Sandnes Garn sine hefter, samt i bøker. Hun har også en egen nettside. Mange modeller selges KUN i nettbutikk og på Søya Gårdsutsalg. Besøk henne gjerne om du trenger et nytt strikketøy!

6 kommentarer:

Bestefars Verksted. sa...

Hei vennen !! Så nydelige votter,du kan altså så mange teknikker at jeg blir stum.....jeg får aldri lært meg så mye nytt,føler jeg....er vel litt treig ! Veldig fin kofte også,med fine farger........me like :) Du leverer den nydelige innlegget,etter det andre,må jeg si......tror jammen du har minst 48 timer i døgnet :) Og julesnø har du også........det har ikke vi,og jeg savner det veldig............bare for stemningen sin del ! Å grave frem biler,derimot.......det er jeg ikke så god på ! Men siden tusenfryden enda blomstrer i bedet,slipper jeg denslags,enn så lenge.....men nå kommer den vel,for minusgradene kom igårkveld :) Kos deg videre,og gratulerer med vel utført oppdrag med skiltene dine !!! Adventsklem fra meg.

Janne i Fagerlia sa...

Flotte pjona votter. Har prøvd dette selv, med akkurat samme problem som deg. Greide ikke å pjone løst nok. Men det er en fin teknikk som gir et lekkert resultat, slik som vottene dine. Takk for tips om strikkedame :)

inger Jorunn sa...

Jeg har også lært og pjone votter for en del år siden ,men vi børstet vottene på vrangen med stålbørste. Da blir de tykkere og helt pusete inni.

Unknown sa...

Så FLOTTE votter du har Pjonet deg;)
Jeg skjønte ingenting av "oppskriften" hehe, men det har kanskje noe med at hekle og strikkekoder er gresk for meg;)

Nydelige ble de i allefall, og for en herlig farge ♥

Ha en fin kveld!

Klem Line

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Flotte votter!! De så gode ut og så skjønt med blomstene på. Den som kunne hekle - drømme. Jeg trengte ikke lese oppskriften engang, jeg:-)
Men du for et drivjern du er!!!

Ha en fin tirsdagskveld!

Klem fra meg:-)

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Fine votter du har laga :) Pjoning er gøy!
Hilsen fru Strøm