onsdag 24. oktober 2012

God, mett og Frankofil

 Frankrike er bare fantastisk. Det er så mye skjønnhet og sjarme. Jeg kunne blitt der i ukesvis!
På bildet ser du en vingård i Bordaux. Hele "nabolaget" var i samme stil. Gøy å kjøre tur på bondelandet når husene ser slik ut! 

 Og selve gårdsbygningene var jo også et syn. Jeg kunne godt ha bodd i uthuset, jeg! Det er jo bare så vakkert med gamle sprosser, tredører og brostein. Sukk...
 De var igang med innhøstingen når vi var der. Og hjelpsom som jeg er, plukket jeg noen druer for dem... De er gode både i fast og flytende form.

 Bache-Gabrielsen hadde sin fabrikk i denne gamle bygningen. Kontor og møterom var over 100 år og allikevel i daglig bruk.  Bak den blå døren ligger tønnene på rekke og rad. En mann har stått der og surklet og smattet i 20 år. Hans jobb er å blande frem de ulike konjakk-typene. Vi fikk også smake og fant en ny favoritt.
Vi fikk hilse på både far og sønn B-G. Og sønnen tok oss med til en restaurant som lå i en gammel slottspark.  På døren var et et merke med Le guide Michelin. Så her var både mat, drikke og service helt enestående!!!

 Vi nyter å rusle i brostein-belagte gater, sitte ned på en cafè og ta et glass vin. På restaurantene var det ikke alltid lett å se hva som ble servert. Men jeg har visst fått i meg både gåselever, and og kanin. Østersen lot jeg forbli urørt. Jeg hadde problemer bare å kikke på den. Også utallige retter med varm geitost måtte jeg la stå. Det fikser jeg bare ikke.
Ellers var det en eventyrlig tur med mange hyggelige folk!

Vel hjemme stod en ny kulinarisk opplevelse for tur. Vi hadde meldt oss på en helaften med 9-retters middag. Det var Eyvind Hellstrøm og Heine Grov som laget mat til oss.
Hellstrøm fortalte hva som skulle serveres: østers og geitost...
-Tuller du!?! Nå må det da være nok!
Jeg er IKKE vanskelig når det gjelder mat, men når det ser ut som agn, så står jeg over.
Det må sies at noen av rettene var svært så gode. Så vi ble vel fosynte!
Hellstrøm lovet å ikke være sinna. Så jeg har et bilde av en smilende kokk sammen med en smilende husmor. Det skal jeg henge opp på kjøkkenet - og kanskje merke med La guide Michelin...

Bon Apetite! Og vel bekomme.

3 kommentarer:

Linda sa...

Herlige bilder fra turen:)
slike vakre gamle bygninger.
Ha en fin kveld!

Tone sa...

Åh for en fantastisk tur dere har vært på, sikkert deilig å reise litt utenom sesongen:) Så kjekt å få være med på opplegg med kjente og kjære kokker da, kan tenke det var mange smaker.
Gleder meg til Moi, ikke lenge igjen nå. Så vidt jeg vet så skal bussen stoppe innom ruten i Sandnes på vei fra Stavanger, men det er vel flere fra Ålgård, så bussen burde jo stoppet der og:) Synes å huske at de kjører fra svg kl 1300, har du fått mail ang treffet?
Send meg en mail med tlf nr ditt hvis du vil!
Fin uke til deg
Klem Tone

Bestefars Verksted. sa...

Hei på deg,og velkommen hjem ! Skal si dere har kost dere,til tross for den hersens østersen......ushhhhhh !!!! Og sure oster kan jeg ikke utstå,jeg kjenner enda lukten fra 1993,da jeg var i Bulgaria.......fy og fy !!! Men vakre bygninger,og andre gode måltider,det takler jeg,skjønner du......hihiiii......men jeg har enda et stykke igjen,før jeg er på høyde med deg,jeg liker nemlig ikke vin......cognac,eller noe i den duren !!! Har jo nettopp lært meg å like kaffe !! Så det finns vel håp......?! Jaja,her hagler det,så plen og veranda er vinterhvite.......speilglatte veier er veldig lite sjarmerende,kan jeg love ! Godt man kan kose seg inne,med julesysler,og tente lys ! har malt så mye snirklete skrift idag,at nå er øynene på tur ut,kjennes det ut som :) Så natta fra meg i nord. Gleder meg til å se hva du skal lage av juleting,om du har tid,da......innimellom Hellstrøm og diverse :)