onsdag 21. juli 2010

Sommerdager


Begge mine bestemødre var svært flinke til å safte og sylte. Jeg bruker gryta til mormor og trakta til farmor når jeg safter. Jeg føler at jeg har begge med meg på kjøkkenet når jeg jobber med den slags. Jeg rører i gryta, kjenner deilig lukt og minnes dager som var.

Vakre minner dukker opp når syltetøy koker eller saft siles. Derfor liker jeg denne jobben svært godt. Jeg fryder meg også over å bruke gamle redskaper og gamle flasker.

Her er det hylleblomster som skal bli til deilig saft. På de mørkeste dager i året, kan vi skjenke et glass saft og kjenne duften av sommer - det er lykke, det!

Tenk at vi kan gå ut og plukke så mye god mat. Hylleblomster, jordbær, blåbær, rips, bjørnebær, ville bringebær, epler og mynte pleier jeg å hamstre.

Her fant jeg også noe spiselig å dekke bordet med da vi fikk middagsgjester på hytta.
Vi har hatt mye besøk de siste ukene. Middag har blitt laget i store gryter, og utallige kopper kaffi har blitt kokt.

Det har vært travle uker på hytta. Gjester på besøk og overnatting. -Og så snekringen da. Vil du høre noe av det vi har gjort?
-Revet kammerset
-Bygget yttergang og satt i ny dør
-Stor bod er bygget fast til hytta
-Ny bod har blitt snekret
-Lagt inn strøm i anneks
-Vi har hevet taket i nybygget, og panelt det
-Satt i nytt vindu i kommende soverom
-Satt i terrassedør hvor kjøkkenet skal komme
-Bygget stor trapp fra hage og inn til nytt kjøkken
-Lagt naturstein rundt ny trapp
Boden har blitt snekret fast til hytta og skal bli til soverom og bad - og males sort. Fruen sager hull til nytt, stort vindu. Før var det rot og tett buskas her. Nå kan en se ut på roser, klematis og ei hengekøye.
Lillebror var på besøk noen dager. Han er svært flink til det meste, og har vært til stor hjelp.

God hjelp er det også i ungene. Lille-tippa og min niese fikk i oppgave å dekke fint bord før middagsgjester skulle komme. Grønn linduk med blondeduk over, og rutete servietter ble riktig flott. Det er viktig å lære dem opp!

Største tippa svømte etter blomster, så det ble vannlilje som pynt på bordet! En virkelig nydelig blomst.
Da takker jeg for alle hyggelige kommentarer dere har sendt. Ønsker dere en fortsatt fin sommer! Kommer tilbake med nytt innlegg neste gang vi er hjemme...

9 kommentarer:

Hulda sa...

Dere har virkelig stått på i sommer, dere også. :) Godt å kunne bruke sommerdagene til slikt. Likte så godt bildene dine av saftinga. Koselige. Og fine minner om dine bestemødre. Flott borddekking også. Inspirerende innlegg.:) Kos deg i sommeren!

Karma sa...

Ja det må jeg si. En skikkelig aktiv sommer. Blir bra å kunne sette seg ned med litt hjemmelagd saft da kan jeg tenke meg :)

God sommer videre :)

Fjordheim sa...

Herlige dager på hytta. Men dere har jammen jobbet mye. Godt at dere har god hjelp. Vannliljer er flotte. Ikke værst å kunne pynte bordet med det.
Ha en fortsatt flott sommer :)

Anonym sa...

Jeg synes nesten jeg kjenner lukta av safting helt hit bort..Nydelig bord dere dekker,maten smaker så mye bedre da..
Det blir spennende å se bilder av hytta når dere er ferdig,for vi får vel det? :))
Gun i Maura

Odins lille hjørne sa...

Så flink du er som lager saft og syltetøy selv!! Ingen ting er jo bedre enn hjemmelaga!
Ser ut at dere har kosa dere på hytta! Deilig når man får ting unnagjort!!
Ha en fortsatt fin sommer!

by Siv sa...

Så koselig innlegg :)
Og hvor mye dere har gjort!!!
Imponert i det vide og det breie. Vi har sommerferie hos svigermor og vi regner inne. Da blir lysten til å gjøre noe veldig liten...
Men men det er lenge igjen av ferien ennå :)
Har kjempelyst å safte hylleblomst saft selv, har du oppskrift?
Ha en fantastisk flott kveld
*Siv*

mimmi-leone sa...

Så koslig at du lager saft og syltetøy.

Trodde nesten ingen gjorde det lengere.

Det vekker iallefall koselige barndomsminner, siden moren min hvert år lagde den deiligst saft og det nydligste syltetøy i verden.

Ønsker deg en fin dag!

Hilsener fra Mimmi-Leone

Tussilago sa...

Masse arbeid, men jammen høres det ut som om dere har hatt det trivelig også. Det er jo gøy å jobbe når man får ting til og det blir resultater!
Fortsatt god sommer på hytta!

magnyslillekrinkelkrok.blogspot.com sa...

hei på deg..
lenge siden nå..! er hjemm e et par dager, vasker klær og blogger, har ikke fått sendt hilsen på lenge nå..
kan ikke se meg mett på bildene dine, for et koselig sted dere har...!
nydleig stemning..
kose dere videre, go`klem,magny