onsdag 4. februar 2009

Det gode hytteliv

Idag tenker jeg på Det gode liv. Rolige dager fyllt med hyggelige sysler, landliv og frisk luft, små gleder, godt mat og god tid med nære venner. Velkommen til det gode hytteliv!


Hytta vår er akkurat passe stor til at jeg har alt innen rekkevidde... Heklekurven, sysakene og rødvinen... Vi har akkurat pakket ut sakene, fyrt i ovnen og tent stearinlys. Ungene koser seg med tegning og lydbok. Dette er kvalitetstid, spør du meg.
Når jeg er på hytta forsterkes sansene. Jeg nyter lukten av einer og lyng. Lukten av fyr i ovnen, lukten av mat på kjøkkenet.
Hørselen fanger opp fugler og susing i trærne. Når kvelden er stjerneklar kan en stå ute og høre ingenting. Fullstendig ro!
Jeg tror hjertet slår saktere når vi er på hytta. For meg er dette virkelig det gode liv.

Denne søte hylla med kroker kjøpte jeg hos Hageliv. Anja hadde selv mange slike hyller rundt i huset, og jeg synes de er himla fine! Gøy med litt nytt stæsj på hytta.

Når en ikke har så stor plass må en tenke praktisk. Over ovnen har jeg hengt opp kroker med kraftig hampsnor. Her tørker håndkle eller badebukser på et blunk.
I bakgrunnen ser du den praktiske tallerkenhylla. Her oppbevarer jeg kjøkkenutstyr som både er fint å se på og som er i daglig bruk.

Det praktiske kan jo være litt fint også. Jeg har selfølgelig malt på klypene... Skulle bare mangle.

Mer stæsj fra Hageliv: Fint oppheng der jeg kan henge mye rart.
På hytta har jeg samlet mye gammelt. Det gir meg stor glede å lage mat og dekke bord med gamle skatter!

Denne kurven har en nydelig grålig farge. Den rommer foreløpig 4 hageputer, 2 ulltepper og 1 vatteppe! Også denne er fra Anjas butikk. Jeg er så fornøyd med handelen!

Today you can join me at our cottage. We love spending weekends and holidays here. It is a small and old cottage. We have painted everything inside white and outside is black.
I love old treasures and I often go fleemarkeds. These things gives a special atmosphere to the cottage. And they are not only for decoration, they are in dayly use!
I have also bought some new stuff from a friend that owns a beautil shop.

Teksten over redskapskrokene er tilfeldig... Selv om butikken Hageliv har vært nevnt noen ganger idag.
Jeg hang kroker på ei gammel fjøl og måtte ha en tekst. Garden? Nei, passer ikke med engelsk i Dalane... Hage? Nei, for kort. Hageglede vurderte jeg også. Men så ble det Hageliv.
Uansett tekst så nyter vi hagen på hytta. Vi jobber i hagen hver gang vi er der, hele året igjennom. Slikt arbeid liker hele familien, både store og små. Besteforeldre er også flinke med spett og spade når de er innom. Kan du tenke noe så hyggelig å gjøre sammen?!
Det er ikke bare gamle ting innendørs på hytta... Ute på veggen henger et bilde i en ramme i en ramme... Den gamle vindusramma fant jeg på en tur i heia. Jippi!
Jeg kjenner at jeg drømmer meg helt bort når jeg skriver om hytta. Nå må jeg våkne og jobbe litt. Sees snart!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Så koselig.Kjente at jeg lengtet veldig til hytta vår nå.

Unknown sa...

Hei
Koselige bilder fra hytta, kurven til pledd var praktisk og nydelig i patinaen. Hyggelig at du likte boken Sjarmerende gjenbruk.... jeg håper du blir inspirert og at du har mye glede av å realisere dine prosjekter.
Klem...Ellen

Fjordheim sa...

For et herlig innlegg.
Her er det mye inspirasjo å hente.
Den stigen brukte jeg da jeg var på julemesse. Så min mann lurte på om jeg skulle ha julemesse på badet da jeg så jeg skulle ha stigen der. Har to flotte gardintrapper stående på Jæren. De skal hentes i mars. Håper å få til en tur en av helgene du skal ha salg på skulehuset, Skulle så gjerne vært en tur innom der.
Huset til min bror skal forresten selges. Så det blir nok siste gang jeg får overnatte på Vestly. Og det er litt trist. Har jo vokst opp der. Men, men. Slik er det nå bare.
Ha en flott dag fortsatt :)

Havfruen sa...

Her kjenner jeg meg igjen. Vi bruker hytta i perioden fra mars til uti november. Hver eneste helg, samt at alle ferier og jul, blir feiret der. Det er som du skriver, sansene fungerer bedre der. En hører bedre og lukter inn alle de gode luktene fra skog, peisfyring..ja alt. Det er det gode liv ja. Gleder meg til å starte opp igjen. Kos deg!!

Emmeline sa...

Åååå kjekke bilder fra hyttedrømmen. Måtte inn og sjekke Hageliv sine nettsider. Mye flott og ikke minst mye flott til en rimelig penge:)

Når jeg leser innlegg som dette får jeg virkelig lyst til å ta turen til hytten jeg også;) Men hos meg er veien lang og kjøkkenet ute av drift...

Jeg har sett på de fine bildene og lurer på en ting. Den fine klokken som du har på veggen, er den lyseblå??? Kan jeg spørre hvor du har fått tak i den????
Kos deg med deilig hytte og hageliv og takk for kjekk hilsen på bloggen:)

Elin Osa Søreng sa...

Så koselig ei hytte dere har! Innbyr til avslapning, fred og ro... Herlig!

HildeS/Frøken Fryd sa...

Så koseleg du har det på hytta.
Skjønar godt at du slappar av og samlar krefter når du er der.
Masse vakre detaljar du har rundtomkring.
Ha ein fin onsdagskveld.
H

Josefine sa...

Ååååå er du på hyttetur..så heldig du er. Og så koselig du har det der..med så masse skjønne ting i tillegg! Og rødvin glasset i nærheten...høres herlig ut:)

Jeg har fått Vakre hjem i posten i dag og skal kos meg med det.

Nyt kvelden og hyttelivet da!!

Klem Josefine

Linda sa...

Hei Marit!Ja,det er deilig å slappe av på hytta med hånarbeid,bok,mat og godt drikke.
Herlige bilder med mye fint.
Ha en fin onsdagskveld.
Klem Linda :))

Gunnemor sa...

Koselig hytte du har. Akkurat nå kjente jeg at jeg hadde hatt lyst på en hytte, men den hadde kanskje ikke blitt like kos som din. En skal jo ha tid til å bruke den også! Nyt stundene på hytta, og som jeg leser mellom linjene, du får gjort en del når du er der også. Klem

Prinsesse Elin sa...

Koselig hytte innlegg. Ja skulle nesten ønske å bare kjøpe en gammel hytte og ta det der fra men isten må vi vente på både sprenging og diverse papirer. Alltid papirer. sånn er det med bygging. Alltid noe herk.
Har du tenkt deg på blogg treffet i sandnes.? Holder på å samle sammen påmeldingene for å få en oversikt. Det begynner å bli mange. Men det blir bare kjekt.
Å bladet til jeanne d ark kjøpte jeg på villa rosa. Da hadde de iallfall mange igjen. Kansje de selger dem under disk??? ble skuffa over vakre hjem denne gangen. Ikke så bra uten de to herlige damene fra danmark.
Nix her er det sying som gjelder. snx

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så koselig!
Skulle gjerne ha vært på hytta selv jeg, men må nok vente litt enda...Men det er som du sier hjertet slår liksom i en annen takt når en er på hytta.Naturen kommer nærmere på en måte..
Kos deg og ha en fin kveld!

Hulda sa...

Hei! Her var det mye flott, alt fra klesklypene du har malt på, til det stilige opphenget utendørs. Hytta deres ser skikkelig koselig og varm ut. Et innbydende sted å være. :)

Merete sa...

så utruleg koseleg det ser ut på hytta di!! lyst og triveleg :) jammen mange lure og praktiske løysingar du har gjort der og. vis gjerne fleire bilder derifrå!

GundaM sa...

Herligheten, for en nydelig hytte du har!!!

Så utrolig koselig da, heldige deg;) Hadde jeg hatt noe slskt som dette hadde ejg ikke vært mye hjemme, bare på hytta;)

Marias skriblerier sa...

Heeerrrrliiige bilder!

Viola sa...

Vilka underbara bilder från ditt landhus, ni verkar ha det så härligt där med vackra saker och visst är det underart att ha ett sådant ställe att åka till, jag längar alltid dit och vill komma dit i alla fall en natt när det är helg, det är vår oas där vi hämtar kraftr och energi, ha en bra dag, klem

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg. Nydelig vakre bilder fra hytten. Og mange fine saker du har fått deg, hipp hurra for fine butikker med flotte saker som en kan boltre seg i.
Lenge siden jeg har vært på shopping, kjenner det rykker i foten bittelitt.
Ha en fin dag.
Klem

Christine Louise sa...

Så utrolig flott hytte du har:) Så koselig og flott innredet..

Ja, jeg kommer nok til å bli hektet på Tilda. Jeg fikk symaskinen før jul en gang og hadde ikke sydd noe før det. Men angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den :)
Øvelse gjør vel mester en dag, men nå er det mye feiling og læring ;)

Klem fra meg :)

Pondside sa...

Your cottage looks very cosy - and I like the black-on-the-outside and white-on-the-inside theme.
I had a look at your friend's shop. I wish I could drop in to do a little shopping!

Ann sa...

Hei. Jeg er en tur innom bolggen din å snoker. Her var det jammen masse fint å skue.. Masse inspirasjon. Jeg kommer nok igjen på besøk i bloggen din.. ha en fin kveld.

Marits vita skrin sa...

Åh så fina bilder du bjuder på.

Förresten så lånade jag din ide om att texta white dreams, det fick jag väl.

Kram kram
Marit