lørdag 13. desember 2008

Svart senker natten seg


I gårkveld var jeg alene på jobb i Skulehuset. Jeg er en smule mørkredd, men jobber med saken...

Jeg vurderte å sprørre en kunde om å følge meg ut på do, men jeg lot det være. Da kunden hadde gått, tok jeg ei lyslykt og tusla til utedoen...
-Fytti du er tøff, sa jeg til meg selv. Da jeg kom inn, sendte jeg en SMS til husbonden: Jeg gikk på do alene!
...han tok ikke den...

(Bildet er tatt med blitz, det var fullstendig mørkt ute!)
Sett utenfra ser huset riktig idyllisk ut. Eneste belysning er stearinlys. Jeg måtte bare dele stemningen med dere. Er det ikke flott???
Men å dele denne idyllen med spøkelser og mus... Vel...

Når en blåser ut det siste lyset, skal jeg love deg det blir mørkt! Husbonden var snill å komme innom da. -Så tøff var jeg visst ikke...

Perlehjerte mot duggvått vindu og malingslitt karm. -Nydelig kontrast.

Enkel julepynt: Norgesglass med lys, og en vase med alpefiol.
Siden det er så kaldt i huset, holder blomstene seg leeeeenge!

Mange lysposer til salgs på fredag. Idag ser bordet temmelig tomt ut... Må ommøblere litt i morra - igjen!
Jeg forandrer og flytter på ting stadig vekk. Forandring fryder - både for meg og for kundene.
Barnesang i Skulehuset! -Tenker spøkelset mitt er fornøyd nå!!!
Eldste tippa mi og 2 venninner sang Lucia-sangen gang på gang. Minste tippa delte ut lussekatter. Kundene var kjempefornøyde! -Og da er husfruen også glad.

22 kommentarer:

Bestefars Verksted. sa...

Åhhh,så stemningsfulle bilder....du er jammen tøff,som går alene på do,i en alder av 26 år....hihiiii :) Kjenner meg godt igjen,skal du vite.......på hytta i Sigdal,vurderte jeg nesten å legge meg med pampers.....trenger jeg å si mer.......hahhaaahhhaaaa :) Og tro ikke at jeg fikk noe medlidenhet,nei......derfor tok jeg frem allt mitt mot,og tuslet forbi både stabbur og fjøs...uhuuuuuu......og var helt målløs da jeg kom inn igjen,og var i live........!!!

Ser ut som dere har hatt en herlig Dubai-tur......med eller uten julestemning ! Godt å komme bort litt,selv om jeg nyter desember......ser jo at mange ikke liker denne måneden,men for meg kunne den vært dobbelt så lang :) Så kos å se bildene dine fra skulehuset,den ideen har jeg ruget på i 4-5 år,men får ikke med meg noen,som har samme interesse,så da drømmer jeg bare videre....nei,som jeg skravler,kos deg med dine,og ha en fin luciakveld :) Klem fra meg.

Bestefars Verksted. sa...

Næmen,vi har jo skrevet til hverandre,samtidig.....! Nei,den filmen har jeg ikke sett,men jeg storkoser meg med sånne,selv om de er for barn....kansje jeg må kjøpe den.....! Og som deg,så sitter jeg med tårer i øynene.....!

Håper på en Dalarna-tur til sommeren,jeg ble helt frelst,av både hus og loppiser...og tenker stadig på den turen,det var bare såååå koselig. Stoppe opp med noen av loppis-skiltene,og inne i huset kunne det like gjerne sitte en gammel mann,som en ung dame.....rørleggeren mobbet meg,og sa at en slik gammel krok,hadde vært lykken for meg.........hihiiii :) Han så vel stjernene i øynene mine.....! Man må jo bare tilbake........

Marias skriblerier sa...

Så nyyydelige bilder! Jeg er forresten også litt mørkeredd... men hvem er vel ikke det? ;-)

Fjordheim sa...

Å, så flott med Luciafeiring i skulehuset.Kan tenke meg det var populært. Ikke bare for "spøkelset"
Tror jeg hadde hatt store problemer med å gå på do der ja. Orker nesten ikke gå på utedo i fullt dagslys engang.
Har hatt stand på julemasse i dag, men der ble det ikke solgt noe, som jeg kunne se, som lignet noe av alt det flotte dere selger.
Prøvde meg med julestrømper, hjerter, lysposer m.m. Ikke mye av det ble solgt. Det var ei der med masse flotte prismer hun hadde laget oppheng på. Tror bare det var jeg som kjøpte. De var jo nydelige.
Ha en flott 3. søndag i advent :)

Mitt hvite hus sa...

Først må jeg si til deg: Du var veldig flink som turde å gå på do alene. kjenner veldig godt igjen redselen din. Er selv mørkredd og husredd.
Så for noen nydelige og stemningsfulle bilder. Jeg skulle så gjerne ha opplevd dette skolehuset i virkeligheten:O=)
Herlig å få Lucia besøk da=)

Ønsker deg en riktig fin kveld Klem Kerstin

Kaffekos sa...

Snakk om julebilder, se ut som "gamle"dager jo. Sukk til alt det fine. Jeg har vært litt sløv i det siste, med god samvittighet. Jobbet skjorta av meg i november for å lage julegaver og annet. Nå er det stort sett bare kos her i heimen.
Neste helg blir det trepynting med hjemmelaget pynt. Guttene skal få styre litt da;)
Ha en flott kveld.
Julekem fra Anne

Petunia sa...

Det er ikke kjekt å være mørkredd. Du har min fulle sympati. Selv om jeg ikke er det selv, så kan jeg godt forstå at det ikke er noe særlig.
Men det er jo litt geit med desember da. Den mørkeste måneden og så pynter vi lys både ute og inne.
Du har lagt ut noen flotte stemningsfulle bilder her i innlegget ditt:)

frua i tua - Langtangen sa...

Har så lyst til å ta turen til skulehuset for å få litt ordentlig julestemmning.
Men det hjelper godt på når du legger ut bilder!
Blir så glad!
God jul, ønsker jeg deg:)

Guttemamma sa...

Hadde neppe turt å være der alene i mørten jeg...på den annen side, du er jo ikke alene..

My home is my Castle sa...

Synes du er kjempetøff !!
Jeg hadde ALDRI turt å være i det huset alene og vertfall ikke gå ALENE på do hehe...

Nyyydelige bilder...

Klem,Kari

Synnøve. sa...

Sankta Lucia er en fin tradisjon. Men den er ikke så vanlig i Norge. Savner en orntlig Luciafeiring. Med sang, Staffan Stalledräng,pepparkaksgubbarna och julbocken.
Lussekatter och pepparkakor, kaffe och mys....

Eg hade IKKE godt på do alene i den svarte natta alene, det kan eg si deg. Er mörkeredd som få....
Vi har spökelse her i huset, men de er de som bodde her för og de passer på meg og huset. Lamper som blir slått på, og skritt i trappen.
Når vi går ut döra så roper vi hade til dem og ber dem passe på huset når vi er avgårde på eventyr.
Er ALDRIG redd hjemme. Men be meg gå ut når det er mörkt... Aldrig.
Önsker deg nå en flott tredje advent med kos og hygge.
Klems Synne.

Lena sa...

Nydelige bilder. Kan tenke meg det kan være skummelt ja, men de "spøkelsene" vil jo ikke noe vondt, bare litt glad for selskap... Ha en fin adventssøndag:)

Magdalena sa...

herlig... (fnis...)
ogdet bildet med dugg og flassende laming på karmen... noe av det vakreste eg har sett på leeenge...
Drømmer fortsatt om en tur til skolehuset...
og spøkelset ditt ble nok blidgjort av Luciasangen...
Så det ender sikkert bra!!
Lykke til idag da...

Stubbetufsa sa...

Koselig julestemning! Det ligger en anerkjennelse til deg fra meg på min blogg!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Velkommen hjem fra det store utland! Kjekt å lese at du har fått behndling som en dronning, det trenger alle i blant. Hihi, ler litt av interiørsmaken,... er søren ikke lik verden over nei.
Julehuset byr på noen utfordringer forstår jeg, hadde nok ikke likt å være der muttens alene selv, ei heller tusle ut i mørket på do.Synes det var så koselig av snuppa di og stille i Lucia tog til ære for kundene, tøft!
Klem

Anita sa...

Sååååå fine og koselige bilder!! Jammen er du tøff, som er der helt alene i mørket, og som faktsik tør gå på doet! jeg hadde kommet til å tisset i vasken eller rett utfor døra! Er såååååå mørkredd og husredd! Nå skal jeg legge lillemor og gutten! Ha en flott uke, kjære du! KleM!

GundaM sa...

Hihi, så tøff du er som går alene på do ;0) Har vært der selv engang men ahr funnet ut at å være redd...egentlig er noe tull!

Herlig det skulehuset deres!

Cathrines blogg sa...

Jeg vet ikke om jeg har skrevet til deg før, men måtte gjøre det nå! For en koselig blogg, for et koselig skolehus! Skulle gjerne tatt julehandelen der ja!
Jeg måtte le av mørkreddhistorien din! Jeg kjente meg veldig igjen....
Ha en strålende uke :o)

☆Therese sa...

Så flotte bilder.

Det må jo være knallfint å være kunde på Skulehuset, tror jeg hadde blitt der jeg (kunne jo holdt deg med selskap når det ble mørkt)!! Lussekatter og sang, så flott!
Mange fristelser hos dere også ser jeg.
Ha en god dag.

Gunnemor sa...

Så koselig at du er hjemme igjen, og så mye fint du har tatt bilder av de siste dagene. Jeg skulle vært innom dere en tur igjen på Skulehuset. Kanskje jeg kommer på søndag! Lørdag jobber jeg fra 10-18. Lang dag! Håper ikke alle godbitene er solgt. Dere har jo fått inn ennå mer fint ser jeg! Ha en fin dag, og kos deg. Klem

Heidi og Cathrine sa...

Så flotte og stemningsfulle bilder. Herlig! Det ser skikkelig idyllisk ut. Litt idyll å gå på utedoen også... eller;)? Godt vi slipper akkurat det sånn til hverdags gitt. Fint du hadde en som våket over deg da, når du tok turen over tunet..;)
Lykke til med fortsatt salg. Ønsker deg en koselig førjulstid videre.

:-)

Monica sa...

for noen koselige stemningsbilder:) må bare skryte av dere, dere er utrolig dyktige og de varene jeg er kjøp av dere får hedersplass hjemme hios meg. elsker dem alle :) Har skrevet litt om dere i bloggen min og linket til veslehuset, håper det er greit!! (vist ikke skal jeg slette det med en gang) Ha en fin førjulstid:) Kommer nok innom flere ganger å lurer :) veldig inspirerendes og kjekk blogg :)